انترناسونالیسم کوبا در پزشکی آن خلاصه نمی شود. نمونه های کمک های کوبا به هنگام زلزله و دیگر بلایای طبیعی در کشورهای دیگر مثلاً در زلزله ۲۰۱۰ هاییتی زبانزد عام و خاص است. 

م.البرزی

در سال ۲۰۱۴ ویروس ابولا در مدت کوتاهی به ویژه در صحرای بزرگ آفریقا شایع شد و بسرعت گسترش یافت، بطوری که در مدت کوتاهی ۲۰،۰۰۰ نفر را مبتلا کرد و بیش از ۸،۰۰۰ نفر قربانی گرفت. بیم از همه گیری ویروس جهان را فرا گرفت. کوبا تنها کشوری بود که عملاً به این نیاز واقعی پاسخ داد و داوطلبان کشورهای دیگر را در انستیتو پزشکی تروپیکال هاوانا آموزش داد. کوبا ۶۲ پزشک و ۱۰۳ پرستار داوطلب به سیرالیون اعزام کرد. در زمانی که بسیاری از دولت ها نمی دانستند چگونه با این بیماری مقابله کنند، کوبا ۱۳،۰۰۰ آفریقایی، ۶۶،۰۰۰ آمریکای لاتینی، ۶۲۰ نفر از منطقه کاراییب را برای درمان ایبولا، بدون اینکه به بیماری دچار شوند آموزش داد. این یعنی بالاترین سطح انتقال علم. این انترناسیونالیسم در عالیترین شکل آنست. این الگو در مبارزه با کووید۱۹ نیز صادق است. ونزویلا از جمله کشورهایی ست که با الگو برداری از نظام سلامت کوبا به یاری مردم آمد. یک مقایسه گذرا نشان می دهد که کشورهایی که از کمک های کوبا بهره بردند و از آلگوی آن استفاده کردند میزان مرگ ناشی از ابتلا به این بیماری بطور شگفت انگیزی پایین تر از دیگر کشورهاست. مثلاً ونزویلا کمترین میران آلودگی به بیماری را داشته. در ونزویلا تنها ۶ نفر از هر یک میلیون شهروند به ویروس آلوده شدند، درحالیکه در همسایگی آن برزیل این نسبت ۱۰۴ به میلیون است.

انترناسونالیسم کوبا در پزشکی آن خلاصه نمی شود. نمونه های کمک های کوبا به هنگام زلزله و دیگر بلایای طبیعی در کشورهای دیگر مثلاً در زلزله ۲۰۱۰ هاییتی زبانزد عام و خاص است. تا سال ۲۰۰۸ کوبا ۱۲۰،۰۰۰ خدمه حرفه ای سلامت به ۱۵۴ کشور فرستاده است. پزشک های کوبایی برای معالجه بیش از ۷۰ میلیون نفر از مردم جهان خدمت کرده اند و تقریبا ۲میلیون نفر زندگی خود را در کشورشان مدیون خدمات پزشکی آنها می دانند.

به گزارش آسوشیتت پرس به هنگام شیوع کووید ۱۹ در جهان، ۳۷ هزار تن از کارکنان بخش پزشکی کوبا در ۶۷ کشور جهان مشغول کار بودند. کوبا تعداد خدمه پزشکی اش را به سورینام، جامییکا، جمهوری دومینیکن، بلیس، سنت وینسنت، گرانادا، سنت کیس و نویس، ونزویلا و نیکاراگویه افزایش داد. به گزارش گرانما در ۱۶ آوریل «۲۱ بریگاد پزشکی متخصص عازمِ ۲۰ کشور کرد. در همان روز کوبا ۲۰۰ تن از پرسونل پزشکی اش را به قطر فرستاد. در ۲۶ مارس ۲۰۲۰ کوبا ۵۲ پزشک و پرستار به کانون شیوع بیماری در شمال ایتالیا در شهر لومباردو فرستاد. یکی از کشورهای کوچک و فقیر منطقه کاراییب، یکی از کمک دهندگان به این کشور قدرتمند عمده اروپایی شد تا یک بیمارستان صحرایی با سه واحد مراقبت های شدید (آی سی یو) و ۳۲ تخت مجهز به اکسیژن دایر کند.

کوبا هم اکنون باکشورهایی مثل چین، برزیل، ونزویلا و ایران همکاری می کند، در برزیل این همکاری منجر به تولید واکسن مننژیت ارزان قیمت شد. دارویی که غرب به قیمت ۱۵ تا ۲۰ دلار می فروشد، اکنون با قیمت کمتر از یک دلار در دسترس مردم قرار می گیرد. کوبا مایل به انتقال تکنولوژی خود به دیگر کشورها به ویژه کشورهای جنوب است، تا آنها وابسته به کشورهای ثروتمند نباشند. کمک های مردمی و انساندوستانه کوبا علیرغم تحریف ها و تحریم های رسانهای غرب از چشم مردم جهان پنهان نمی ماند..

گزافه نیست اگر بگوییم هیچ جنش ترقی خواهانه و استقلال طلبانه ای در امریکای لاتین بی تاثیر از انقلاب کوبا نبوده و نخواهد بود.