پیوندهای اجتماعی

peikekhavarorg

مقالات پیک خاور

 دوستان همیشگی

سامویل دانیل شافیعی شونا نجوما، رییس جمهور سابق نامیبیا، طی مصاحبه ای با روزنامه پکن ریویو نظرات خود را درباره حزب کمونیست چین و روابط متقابل چین و نامیبیا بیان می کند. متن این مصاحبه ویرایش شده است:

منبع: پکن ریویو - هشتم ژوییه ۲۰۲۱

دوستان همیشگی

سامویل دانیل شافیعی شونا نجوما، رییس جمهور سابق نامیبیا، طی مصاحبه ای با روزنامه پکن ریویو نظرات خود را درباره حزب کمونیست چین و روابط متقابل چین و نامیبیا بیان می کند. متن این مصاحبه ویرایش شده است:

منبع: پکن ریویو - هشتم ژوییه ۲۰۲۱

پکن
ریویو: سال ۲۰۲۱ صدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست چین است. شما نقش رهبری ح ک چین را در تحقق پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟
سامویل د. ش. نجوما: پس از هجدهمین کنگره ملی ح ک چین [در سال ۲۰۱۲]، در چین و جهان دگرگونی های عمیقی رخ داده است. تحت رهبری قدرتمند کمیته مرکزی ح ک چین و رفیق شی جین پینگ در مرکز آن، پیشرفت های فراوانی در توسعه اقتصادی و اجتماعی چین صورت گرفته است.
پیروزی های مهم و کامیابی های خوبی در همه زمینه های اجتماعی به دست آمده است و توسعه سوسیالیسم با ویژگی های چینی وارد مرحله جدیدی شده است. حزب زمینه های مناسبی برای بانجام رساندن اهدافش در آستانه ورود به دومین قرن حیات خود و رؤیای جوانسازی ملت چین، پی ریزی کرده است.
بطور خلاصه، ویژگی برجسته توسعه اقتصادی چین طی پنج سال گذشته به هنجاری نو تبدیل شده است. از یک سو، این هنجار نو به کُند شدن آهنگ رشد اقتصادی از رشد پر سرعت گذشته به آهنگ رشد متوسط به بالای جاری معطوف می شود. همچنین به بهینه سازی ساختار مربوط می شود. در ارتباط با نسبت سرمایه گذاری و مصرف، مصرف به یک نیروی محرکه عمده برای رشد اقتصادی تبدیل شده است و سهم آن به بیش از ۵۰ درصد در سال های اخیر رسیده است.
در مورد ساختار صنعتی، بنیادهای کشاورزی بهبود یافته است و بخش مانوفاکتور بهسازی شده است؛ در عین حال صنعتِ خدمات به بزرگترین بخش تبدیل شده است. بهسازی بخش صنعت عمدتاً در صنایع تکنولوژی پیشرفته، صنایع نوظهور استراتژیک و تولید تجهیزات اتفاق افتاده است. بعضی از این صنایع رشد سریعی را با نرخی نادر و نزدیک یا بالای ۱۰٪ شاهد بوده اند. در مورد تقاضای داخلی یا خارجی، به نظر می رسد نقش تقاضای داخلی در اقتصاد چین عمده بوده است.
سومین ویژگی هنجار نو، انتقال نیروهای محرکه قدیم به جدید است. در سال های اخیر، سرمایه گذاری در انتقال تکنولویکی در بخش های صنعتی و مانوفاکتوری از مجموع سرمایه گذاری سریع تر بوده است. این نشان می دهد که انتقال تکنولوژی شتاب پیدا کرده است.
لذا، فارغ از اینکه شما از منظر سرعت، بهبود ساختار یا انتقال نیروهای محرکه رشد به آن بنگرید، در می یابید که هنجار نو در توسعه اقتصادی چین دارای ویژگی های روشنی است که حامی توسعه اقتصادی، ایجاد کار و درآمد بیشتر، تحکیم کننده قدرت مجموعه کشور است.
طی پنج سال گذشته، دستاوردهای عالی اقتصاد چین در میان اوضاع پیچیده داخلی و خارجی مدیون رهبری قدرتمند کمیته مرکزی حزب کمونیست چین و هسته مرکزی هدایت حزب در توسعه اقتصادی و اجتماعی آن، شی جینپینگ است.
پکن ریویو: چین و نامیبیا روابط دیپلماتیک خود را در ۲۲ مارس ۱۹۹۰ تنها یک روز پس از بنیانگذاری جمهوری نامیبیا آغاز کردند. شما توسعه روابط چین و نامیبیا را در دهه های گذشته چگونه می بینید؟
سامویل د. ش. نجوما: روابطه چین و نامیبیا رابطه ای درخشان و پر تحرک است که در آن هر دو طرف ابتکارات سیاسی و نظرات مردمی را با دیگری هماهنگ می سازد. چین و نامیبیا روابط نزدیک فرهنگی و ساز و کار مبادله مردم با مردم را حفظ کرده اند.
پیش از استقلال ملی نامیبیا، چین از اوایل سال های ۱۹۶۰ میلادی از مبارزات اسقلال جویانه و حق طلبانه مردم نامیبیا حمایت سیاسی، معنوی و مادی می کرد. من در مقام خود، به عنوان رییس وقتِ سازمان خلق آفریقای جنوب غربی، به مناسبت های مختلف چند بار به چین سفر کردم. روابط میان چین و نامیبیا به هنگام امتحانِ سخت شکل گرفت و دو طرف از آن بهره مند شده اند.
م. البرزی
مرداد 1400